Nordic walking
Zbyt długie lub za krótkie kije uniemożliwiają właściwy chód: nie pozwalają odepchnąć się z odpowiednią siłą ani wykonać zalecanego zakresu ruchów | fot.: Fotolia

Nordic walking – najzdrowsza forma aktywności?

Wraz z nastaniem cieplejszych dni w parkach, lasach, na skwerach i wszędzie tam, gdzie można chodzić bezpiecznie, w większym niż dotychczas natężeniu zetkniemy się z wielbicielami nordic walking. Są wśród nich dzieci, są i seniorzy; ci tryskający zdrowiem oraz tacy, dla których kijki wydają się być podporą niezbędną do utrzymania równowagi. Trudno się temu dziwić, bowiem ta forma aktywności jest odpowiednia i bezpieczna dla każdego, można z niej korzystać bez względu na porę roku i lokalizację. Co więcej, szybko zaczyna sprawiać tyle przyjemności, że staje się nadzwyczaj zdrowym uzależnieniem.

Co zyskujemy trenując nordic walking?

Marsz ze specjalnymi kijami – w porównaniu z większością dyscyplin sportowych – ma bardzo krótką historię, bowiem jego powstanie datuje się na lata dwudzieste XX wieku, ale popularność zdobył dopiero pod koniec lat 90. minionego stulecia i z Finlandii szybko rozprzestrzenił się na cały świat.

Chodzenie jest czymś tak naturalnym dla człowieka, że dla wielu z nas nordic walking staje się alternatywą np. dla ćwiczeń siłowych, czy innej aktywności, zalecanej choćby przez lekarzy. Podczas marszu do pracy pobudzonych jest około 90% mięśni. Odpychanie się kijkami stymuluje układ mięśniowy w inny sposób niż podczas zwykłego chodzenia; odciążone są też stawy i kręgosłup, a dodatkowo szybciej spalana jest tkanka tłuszczowa. Naukowcy twierdzą, że właściwie przeprowadzony trening w znacznym stopniu wpływa na poprawę układu sercowo-naczyniowego, koryguje postawę oraz zwiększa wydajność płuc. Słowem – same korzyści!

Dla kogo?

Dla każdego: bez względu na wiek, płeć, stan zdrowia, miejsce zamieszkania. Zamiar uprawiania nordic walking można oczywiście skonsultować z lekarzem (dotyczy to zwłaszcza osób z poważnymi schorzeniami), sama aktywność nie stawia jednak niemal żadnych ograniczeń. Niemal, bowiem jedynym jest nieruchomość stawów – ze skręconą w kostce nogą ani zwichniętym barkiem nie zawędrujemy daleko, ale marsz z kijkami będzie już wspaniałą formą rehabilitacji po ustąpieniu kontuzji. I mimo, że ten sport nie jest skomplikowany, warto przynajmniej jeden trening przeprowadzić pod okiem kogoś doświadczonego, kto pomoże dobrać właściwy sprzęt i dokładnie wyjaśni podstawy ruchu.

Diabeł tkwi w szczegółach…

Wydawać by się mogło, że wystarczą po prostu dwa kijki i buty, które nie obetrą stóp w czasie wędrówki. Nic bardziej mylnego! Buty muszą być nie tylko wygodne, ale odpowiednio elastyczne, by dopasować się tak do nierówności podłoża, jak i zakresu wykonywanych przez stopy ruchów. Kijki zaś nie powinny być kijami trekkingowymi, ale odpowiedniej długości skonstruowanymi specjalnie do uprawiania nordic walking; tylko wtedy osiągniemy maksimum korzyści z treningu. Chcąc dobrać odpowiednią wysokość kijów, wystarczy ustawić je pionowo i chwycić za rączkę – ręka powinna być zgięta w łokciu pod kątem około 90 stopni.

Zbyt długie lub za krótkie kije uniemożliwiają właściwy chód: nie pozwalają odepchnąć się z odpowiednią siłą ani wykonać zalecanego zakresu ruchów.

Kolejnym błędem często popełnianym przez ćwiczących jest marsz jednostronny, tymczasem powinien on być naprzemienny: jeśli prawa stopa dotyka podłoża, to kij (wbity mniej więcej w połowie odległości między stopami) odpychamy lewą dłonią – i na odwrót.

Ponieważ marsz nordic walking jest jedynie specyficzną, rozszerzoną formą zwykłego poruszania się, nie należy non stop trzymać kijków w dłoniach, ale puścić je, gdy ręka znajduje się w okolicy bioder, aby wykonać pogłębiony wymach ramion do tyłu.

Ruch na świeżym powietrzu niesie nieocenione korzyści nie tylko dla ciała, ale i umysłu. Kontakt z naturą rozładowuje napięcie, niweluje negatywne emocje, a trening w plenerze sprzyja także nawiązywaniu kontaktów, nie można więc zaprzeczyć, że nordic walking pod każdym względem jest godny polecenia.

MTI

About admin

Check Also

kolagen

Kilka słów na temat kolagenu

Kolagen jest białkiem, które występuje w ludzkim organizmie niemalże w każdym organie, m.in. sercu, wątrobie, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *