hummus pyszny i zdrowy
Hummus zawiera szeroką gamę witamin i minerałów | fot.: stock.adobe.com
Home / Styl życia / Kuchnia / Hummus – ciekawy przysmak o korzystnych właściwościach prozdrowotnych

Hummus – ciekawy przysmak o korzystnych właściwościach prozdrowotnych

Hummus jest bardzo popularnym dipem w krajach środkowo-wschodnich. Jednak jego nietuzinkowy smak – podbija coraz to nowsze lądy. Poznaj udowodnione naukowo właściwości zdrowotne i odżywcze hummusu!

Hummus – niezwykle odżywczy i stanowi świetne źródło roślinnego białka

Hummus zawiera szeroką gamę witamin i minerałów. Zazwyczaj składa się z: ciecierzycy, tahini (zmielone nasiona sezamu), oliwy z oliwek, soku cytrynowego i czosnku. Dostępny jest w wielu wersjach smakowych jak np. pomidorowym, czosnkowym lub ziołowym.

100 g porcja hummusu zapewnia:

  • Kalorie: 166
  • Tłuszcz: 9,6g
  • Białko: 7,9g
  • Węglowodany: 14,3g
  • Białko: 6,0g
  • Mangan: 39% dziennego zapotrzebowania (RDI)
  • Miedź: 26% RDI
  • Kwas foliowy: 21% RDI
  • Magnez: 18% RDI
  • Fosfor: 18% RDI
  • Żelazo: 14% RDI
  • Cynk: 12% RDI
  • Witamina B6: 10% RDI
  • Potas: 7% RDI

Stanowi doskonałe źródło białka pochodzenia roślinnego, gdyż dostarcza 7,9g na porcję. Dzięki temu jest rewelacyjną opcją dla osób stosujących dietę wegańską lub wegetariańską. Spożywanie wystarczającej ilości białka jest niezbędne dla optymalnego wzrostu, regeneracji i funkcjonowania układu odpornościowego.

Ponadto, hummus zawiera żelazo, magnez, fosfor i witaminy z grupy B, które uzupełniają dietę roślinną w potrzebne substancje odżywcze.

Pomocny w stanach zapalnych

Zapalenie jest sposobem ochrony organizmu przed infekcją, chorobą lub urazem. Czasami jednak stan zapalny może utrzymywać się dłużej niż to normalne. Nazywa się to wtedy przewlekłym zapaleniem i jest związane z wieloma poważnymi problemami zdrowotnymi.

Hummus jest wypełniony wartościowymi, zdrowymi składnikami, które pomagają w zwalczaniu przewlekłych stanów zapalnych w organizmie. Do jednego z nich należy oliwa z oliwek, która jest silnym przeciwutleniaczem o działaniu przeciwzapalnym.

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia zawiera oleokantal, który ma podobne właściwości przeciwzapalne jak powszechnie stosowne leki przeciwzapalne.

Podobnie nasiona sezamu, z których tworzone jest tahini, pomagają zmniejszyć markery stanu zapalnego w organizmie. Ponadto, wiele badań wykazało, że spożywanie diety bogatej w rośliny strączkowe, takie jak ciecierzyca, zmniejsza liczbę markerów stanu zapalnego.

Wpływa korzystnie na funkcjonowanie flory bakteryjnej

Hummus jest świetnym źródłem błonnika pokarmowego, który wpływa pożytecznie na stan zdrowia układu pokarmowego. Dostarcza 6g błonnika pokarmowego na 100g, co stanowi 24% dziennego zapotrzebowania na błonnik dla kobiet i 16% dla mężczyzn.

Poprawia trawienie u osób zmagających się z zaparciami. Dzięki wysokiej zawartości błonnika, wspomaga regularność wypróżnień. Co więcej, błonnik pokarmowy wspomaga również rozwój korzystnych bakterii żyjących w jelitach.

Jedno z badań wykazało, że dodanie 200g ciecierzycy do diety na okres 3 tygodni wspomogło rozwój pożytecznych bakterii, takich jak bifidobakterie, jednocześnie tłumiąc szkodliwe bakterie.

Hummus jest niezwykle smacznym i zdrowym dipem, który można używać zarówno na kanapki jak i do sałatek.

Badania jednoznacznie wskazują liczne korzyści zdrowotne hummusu m. in.: zmniejsza zapalenie w organizmie, wspomaga odchudzanie oraz rozwój pożytecznych bakterii w jelitach.

Ponadto, błonnik naturalnie nie zawiera powszechnych alergenów i substancji drażniących, takich jak gluten, orzechy, nabiał. Oznacza to, że może być stosowany przez większość osób.

KKL

About admin

Check Also

kuchnia hinduska

Różne i smaczne oblicza kuchni indyjskiej

Indie kojarzą się nam z kolorami, energią, miłością i różnorodnością. To kraj o największej liczbie …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *