jak zorganizować home office
Mimo zasad trzeba pamiętać, że miejsce pracy ma być dla nas przyjazne i nie przebywamy w nim za karę | fot.: Fotolia
Home / Społeczeństwo / Praca / Jak stworzyć przestrzeń do pracy w domu?

Jak stworzyć przestrzeń do pracy w domu?

Internet dał nam ogromne możliwości. Nie wychodząc z domu możemy zrobić zakupy, zamówić jedzenie z dowozem, uczyć się na platformach e-learningowych, czytać, słuchać muzyki, oglądać filmy, kontaktować się z ludźmi. Nie inaczej jest z pracą. Rosnąca rola internetu sprawiła, że coraz więcej osób pracuje zdalnie w systemie home office, z domu zarządza swoim biznesem lub pracuje w charakterze freelancera. Naturalnie pracując w domu zastanawiamy się jak urządzić nasze miejsce pracy.

Zalety i wady

Jak każde rozwiązanie, także i to, ma swoje zalety i wady. Z jednej strony nie tracimy czasu na dojazdy do pracy, możemy sobie stworzyć optymalne warunki pracy, nie rozpraszają nas współpracownicy. Z drugiej strony mamy mniejszy kontakt z ludźmi, musimy być zdyscyplinowani aby ciągle nie odkładać pracy na później i musimy być odporni na pokusy, których jest pełno w domu – telewizja, spanie, jedzenie. Wiedzą o tym doskonale wszystkie te osoby, które choć raz uczyły się do sesji – im więcej student ma do nauki, tym bardziej fascynujące staje się sprzątanie, pranie, gotowanie. Z pracą w domu jest podobnie.

Przestrzeń do pracy

Najlepiej jest urządzić sobie odrębny pokój do pracy, który potraktujemy jak nasze biuro. Będziemy tu mogli wygodnie trzymać sprzęt komputerowy, dokumenty, projekty, książki i czasopisma branżowe oraz wszystko to co niezbędne jest nam w pracy. Warto zainwestować w duże biurko, wygodny fotel biurowy i bardzo dobre oświetlenie. Przydadzą się też regały i kontenerki z szufladami. Warto też kupić kuwety na dokumenty oraz przybornik na artykuły piśmiennicze. To pomoże nam zachować porządek w miejscu pracy.

Zasady

Na pewno każdy kto pracuje w domu zna różne z życia wzięte sytuacje, kiedy w trakcie pracy przybiega do nas dziecko, żona woła na obiad, przychodzi sąsiad z niecierpiącą zwłoki sprawą. Czas ucieka a praca stoi w miejscu. Dlatego musimy ustalić sztywne reguły pracy i ściśle się ich trzymać. Choć jesteśmy w domu poinformujmy domowników, że w określonych godzinach, wtedy kiedy jesteśmy zamknięci w gabinecie nie powinni nam przeszkadzać w pracy. Najłatwiej będzie, jeśli potraktują to tak, jakby nas nie było w domu. Powiedzmy wszem wobec, że mimo tego, iż pracujemy w domu to jesteśmy w pracy, wiec nie można nam przeszkadzać, co nie dla każdego jest oczywiste.

Przyjazne miejsce pracy

Mimo zasad trzeba pamiętać, że miejsce pracy ma być dla nas przyjazne i nie przebywamy w nim za karę. Dlatego warto wprowadzić elementy, które nam uprzyjemnią czas spędzany w domowym gabinecie. Mogą to być rodzinne zdjęcia, na które będzie nam miło popatrzeć w czasie przerwy, pamiątki z podróży lub rzeczy, które nas inspirują. Dobrze jest pomalować pokój na kolor, który będzie sprzyjał koncentracji i skupieniu. W gabinecie przydadzą się też kwiaty, które będą cieszyć wzrok i jednocześnie dostarczą tlen oraz pochłoną niekorzystne dla zdrowia jony wydzielane przez sprzęt elektryczny (elektrosmog). Na ścianach możemy też powiesić dyplomy i certyfikaty, z których jesteśmy dumni, podziękowania od klientów i inne rzeczy, które zmotywują nas do pracy i wysiłku.

Urządzanie domowej przestrzeni do pracy ma tą zaletę, że nikt nam niczego nie narzuca. To od nas zależy jakie meble wybierzemy, jakie kolory, wzory i dekoracje będą nam towarzyszyć każdego dnia do pracy. Korzystajmy z tej możliwości i sprawmy, by miejsce do pracy było wygodne, inspirujące, sprzyjało kreatywności, ale też skupieniu i koncentracji.


APA

About admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *