dry January
Osoby, które rzuciły alkohol na miesiąc, z większą łatwością potrafią nie pić przez kilka kolejnych miesięcy. Okazuje się więc, że najtrudniejszy jest właśnie początek | fot.: Fotolia

Czy miesiąc bez alkoholu poprawi twoje zdrowie?

Suchy styczeń (dry January) to akcja polegająca na zaprzestaniu spożywania alkoholu przez miesiąc. Zasadniczo jest to noworoczne postanowienie, na które decyduje się mnóstwo ludzi na całym świecie. W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy miesiąc bez alkoholu może poprawić stan naszego zdrowia.

Miesiąc bez alkoholu – lepsze zdrowie

Istnieją dowody na to, iż nawet miesiąc bez picia alkoholu może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Jak wynika z badania opublikowanego w BMJ Open, miesiąc bez alkoholu wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, poprawę insulinoodporności, zmniejszenie masy ciała oraz obniżenia poziomu białka sygnalizacyjnego związanego z rakiem.

Osoby, które rzuciły alkohol na miesiąc, z większą łatwością potrafią nie pić przez kilka kolejnych miesięcy. Okazuje się więc, że najtrudniejszy jest właśnie początek. W suchym styczniu nie chodzi koniecznie o styczeń. Ważne jest odstawienie alkoholu na miesiąc, w dowolnej porze roku. Bezalkoholowe 31 dni pozwala nam uświadomić, że nie potrzebujemy procentów do dobrej zabawy, odpoczynku i spotykania się z innymi, co jest niezmiernie ważne w zapobieganiu alkoholizmowi. Po zakończeniu „odwyku” będziemy prawdopodobnie mniej podatki na upijanie się, dzięki podejmowaniu bardziej odpowiedzialnych decyzji dotyczących picia alkoholu.

Miesiąc bez alkoholu może przynieść też krótkoterminową poprawę kluczowych cech dobrego zdrowia. W badaniu BMJ przeprowadzonym w Londynie wzięły udział 94 osoby, które przestały pić przez miesiąc. Zdecydowana większość doświadczała znacznego zmniejszenia ciśnienia krwi, insulinoodporności i masy ciała. Zmniejszeniu uległ także czynnik wzrostu śródbłonka naczyniowego (VEGF) i naskórkowego czynnika wzrostu (EGF) – a więc hormonów związanych z powstawaniem nowotworów. Szybki spadek VEGF i EGF zaobserwowano u 90% osób w grupie abstynencji.

Początek Dry January

Pomysł miesiąca bez alkoholu wywodzi się z Wielkiej Brytanii. W 2012 roku dotyczył grupy 4000 osób, a w 2018 chęć podjęcia wyzwania suchego stycznia wyraziło ponad 4 miliony osób na całym świecie. Wydarzenie rozniosło się poza granice Wielkiej Brytanii, a ludzie deklarowali swój udział w nim poprzez korzystanie z hashtagu #dryjanuary w mediach społecznościowych.

Badania wykazały, że 88% uczestników miesiąca bez alkoholu oszczędziło pieniądze, 71% stwierdziło u siebie lepszy sen, 67% więcej energii, a 58% utratę kilogramów.

Trzeźwy miesiąc zmniejsza spożycie alkoholu przez cały rok

W 2018 roku Uniwersytet w Sussex przeprowadził ankietę wśród 800 osób biorących udział w suchym styczniu. Wyniki wykazały, że uczestnicy w konsekwencji spożywali mniej alkoholu przez pół roku (ankietę przeprowadzono w sierpniu):

  • Średnia dni, w których uczestnicy spożywali alkohol spadła z 4,3 do 3,3 w ciągu tygodnia
  • Jednostki alkoholu spożywanego w ciągu jednego dnia spadły z 8,6 do 7,1
  • Liczba przypadków upijania się spadła z średnio 3,4 do 2,1 w ciągu miesiąca

Każdy czas jest dobry na wzięcie udziału w miesiącu bez picia, nie trzeba czekać aż do stycznia. Zaprzestanie spożywania alkoholu przez 31 dni przyniesie duże korzyści zdrowotne, pozwoli też na przypomnienie sobie, że można bawić się bez procentów.

KGR

About admin

Check Also

stłuczony kieliszek

Formy leczenia choroby alkoholowej – czy tylko w zakładach zamkniętych?

Alkoholizm (inaczej choroba alkoholowa czy zespół zależności alkoholowej) to uzależnienie od alkoholu etylowego. To taki …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *